Körtelfeber =/


jaha idag känner man väll sig lite bättre, inte direkt piggare men bättre i halsen iallafall. Fick hem papper på idag att jag har Körtelfeber=/ fy fan säger jag bara. Men min vanliga tur. Körtelfeber innebär att lymfkörtlar, lever och mjälten svullnar. Så då kan ni ju tänka er hur jag mår?! Stod i papprena att Körtelfeber går över av sig själv på 6 veckor, fatta hur länge sex veckor är liksom & att man måste undvika alla sorts slag mot magen vilket kan vara farligt ! Sen stod det att halsflussen borde med hjälp av min pencilin vara borta på 2 veckor & det är ju alltid något !

dehär var lite jag läste om Körtelfeber som jag inte visste..

Körtelfeber är i de flesta fall en ofarlig sjukdom som främst drabbar unga människor i åldern 10-25 år. Sjukdomen läker oftast ut av sig själv.

Nästan alla blir någon gång i livet smittade av körtelfebervirus. Få utvecklar sjukdomen. Det beror på att många redan har haft infektionen som barn utan att märka det och därför blivit immuna.

Sjukdomen sprids bara mellan människor. Den vanligaste smittvägen är via saliv. Därför smittas sjukdomen ofta genom kyssar och kallas ibland också ?kissing disease?, kyssjukan. Viruset kan även spridas genom exempelvis handskakningar. 

Smittsamheten är relativt låg. Det krävs nära och upprepad kontakt för att infektionen ska få fäste.
Tiden mellan smittan och sjukdomens utbrott brukar ligga på mellan 2 till 6 veckor.
De akuta symtomen brukar gå över på två-tre veckor, sedan är det vanligt att du känner dig trött en längre tid, ibland flera månader.

Viruset lever kvar vilande i kroppen efter den första infektionen. Därför kan du även efter mycket lång tid få en ny infektion, men då främst om du har ett nedsatt immunförsvar.

Men iallafall fick mig ett gott skratt när jag läste att dom även kallar Körtelfeber för Kysssjukan, ha ha ;)

men i övrigt så suger det ganska ordentligt att ha blivit sjuk..

Så idag har jag inte gjort speciellt mycket alls mer än att jaga runt på min lilla kille som enbart är still när han sover. Han är verkligen vad man kallar en rackarunge & sjö vild kan jag lova rätt kul när han håller igång ibland men vissa stunder saknar man när han var liten & satt still där jag satte honom nu springer han omkring & försvinner på några sekunder. Man behöver då inget gymkort när man är ute med honom. Fick iallafall honom till att lugna ner sig lite & kolla på mora träsk innan han skulle sova & nu sover han äntligen. Så nu ska jag se ett par avsnitt med one tree hill & sen ska jag också krypa i säng ;)


 


 

Over and out.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0